شرکت بازرگانی اردلان تجارت خیام
نوین عایق انرژی

 نقش مدیریت منابع انسانی

 نقش مدیریت منابع انسانی

احمدرضا زهی

کارشناس مدیریت

 درعصرحاضر اگر سازمانها بخواهند از دیگر رقبا پیشی بگیرند و در بازار بمانند وحذف نشوند، باید به منابع انسانی اهمیت داده و توجه ویژه ای داشته باشند.

ابعاد منابع انسانی را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

١- مهندسی تحول          ٢- رهبری                  ٣- آموزش درمحل کار

١) مهندسی تحول: فرآیند اتخاد یا هدایت تغییراتی است که در محل کار رخ می دهد. هدف ارتقاء عملکرد سازمان است.

٢) رهبری: برای بحث در این خصوص، باید گروهی وجود داشته باشد و آن گروه دارای هدف باشد و رهبری که آنان را به هدف برساند. رهبر گروه باید دانش لازم، مهارت فردی و توانایی آن را داشته باشد تا بدون اجبار، گروه را به انجام کار تشویق کند. چنین رهبری در منابع انسانی باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری می شود.

٣) آموزش در محل کار: افراد توانایی هایشان را برای رسیدن به اهدافشان ارتقاء می دهند و دید فکری شان را عمیق تر و بهتر می کنند. برای پیشرفت و حذف نشدن از دنیای رقابت، پرسنل باید توانایی هایشان را بهبود بخشند و همیشه به روز باشند.

موضوع دیگری که باید به آن در بازار رقابتی توجه شود، بهبود روابط انسانی موجود است. در این خصوص باید به تحصیلات، آموزش و مدیریت مهارت توجه شود. هدف مدیریت منابع انسانی عبارت است از کمک به سازمان، در دست یابی به اهداف راهبردی از طریق جذب، حفظ و نگهداری کارکنان و اداره کارآمد آنان.

استخدام و حفظ کارکنان دو روی یک سکه اند. این دو یکدیگر را کامل می کنند اگر هر دو خوب انجام شود، نتیجه کار چیزی خواهد شد که هر شرکتی به شدت به آن نیازمند است.

چگونه می توانیم بهترین کارکنان خود را حفظ کنیم؟

١- نظرات آنها را بپرسید. کارکنان نمونه دوست دارند که درکارها مشارکت داشته باشند. اگر در جلسه ای هستید، نظر آنها را جویا شوید.

٢- منابعی را جهت پیشرفت پیشنهاد دهید.کارکنان نمونه به دنبال راههایی برای یادگیری، رشد و ارتباط هستند. اگر می توانید آنها را به کنفرانس ها اعزام نمائید.

٣- به آنها آزادی بدهید. آزادی در زمینه خلاقیت، آزادی فیزیکی و برنامه ریزی. آزادی خلاقیت بدین معنی است که به آنها جهت در میان گذاشتن نظرات و عقاید خود فرصت داده می شود. منظور از آزادی فیزیکی این است که به آنها  فرصت داده شود هرجایی که بتوانند بازدهی بیشتری داشته باشند به فعالیت بپردازند و برنامه ریزی بدین معنی است که به آنها اجازه دهیم بهترین زمان را برای انجام کارخود انتخاب کنند.

۴- ازکارکنان خود بپرسید چه چیزی به آنها انگیزه می دهد. انگیزه های افراد با یکدیگر متفاوت می باشند.

۵- به آنان گوش دهید. این مساله مهمی است که این روزها نادیده گرفته می شود. به کارکنان گوش دهید به خصوص آنهایی که مفید واقع می شوند و قصد ندارید آنان را از دست بدهید.

روش هایی برای جذب و حفظ استعدادهای برتر و رضایت کارکنان

همه به دنبال استخدام بهترین ها می باشند. با وجود تعداد زیاد افراد بیکار، یافتن افراد با استعداد برای کارهای مهم کار سختی است.

این دستاورد بزرگی است که ما افرادی را استخدام کنیم که از طریق کارکنان ترفیع یافته و ارتباط های اجتماعی خود با ما آشنا می شوند. در چنین حالتی کارمند خود را نیز تشویق کرده ایم.

آیا می خواهید کارمندان خود را درکارها مشارکت دهید؟

محیط کاری شاد و کارمندان با انگیزه، آرزوی بیشتر مدیران می باشد. کارمندان زمانیکه احساس رضایت شغلی داشته باشند، برای انجام کارهای بزرگ انگیزه بیشتری دارند و بیشتر از سازمان پشتیبانی می کنند.

در ادامه نکاتی درجهت حفظ کارمندان ممتاز از سوی مدیران موفق را ذکر می کنیم.

به کارمندان خود آزادی عمل دهید و اعمال جزئی و کوچک آنها را کنترل نکنید.

بیشترکارمندان احساس می کنند که به دلیل داشتن قدرت تصمیم گیری، صاحب شرکت هستند. اگر بخواهیم هرکدام از کارمندان خود را جزء به جزء کنترل کنیم ممکن است مجبور به اخراج آنها و اتلاف وقت شویم. من به کارمندانی نیاز دارم که نسبت به من احساس مسئولیت می کنند و نه کسانیکه من مسئول آنها باشم.

فکر می کنم محیط و فرهنگی را ایجاد کرده ایم که افراد می توانند وارد شوند و در مسیر خود حرکت کنند و در طول مسیر سوار بر اتومبیل خود به سوی کارفرما شدن حرکت کنند. این فرصت را دارند تا درون شرکت رشد پیداکنند. ایجاد این محیط منجر به ایجاد انگیزه نیز می شود. مردم درباره آن صحبت می کنند و باعث می شود افراد بیشتری استخدام و جذب شوند.

جلسات سالیانه نظرسنجی برگزار کنیم و از همه کارمندان بخواهیم که دو تا از مهمترین ایده های خود را که برای پیشرفت شرکت مناسب است بیان کنند تا برنامه استراتژیک سازمان را تشکیل دهد. یک چنین حس مالکیتی بسیار مفید است و به آنها اجازه می دهد تا در جهت یابی شرکت نقش داشته باشند.

در پایان سال ٢٠١٣ طرح نظرسنجی در یکی از شرکتها در خصوص طرح مشارکتی خرید شرکت، انجام گردید و فرصتی به کارکنان و مدیران نمونه داده شد تا در این طرح شرکت کنند. افتخار می کنیم که اعلام نمائیم تعداد زیادی تمایل به سرمایه گذاری داشتند.

در این شرکت ٢٠ درصد سود خالص خود را هر ساله با کارمندان خود سهیم می شویم. این به ما کمک می کند تا آنها را جذب و در شرکت نگه داریم. آنها خود را در مالکیت شرکت سهیم می دانند و خود را وقف شرکت می کنند.

کارمندان خود را سرمایه فرض کنید و نه مسئولیتی بر دوش شرکت، به آنها احترام بگذارید، به آنها گوش دهید، با آنها همکاری کنید و به خوبی رفتارکنید که در این صورت آنها نیز برای شما به خوبی کار خواهند کرد. اگر به عنوان مسئولیت به آنها نگاه کنید آرزو می کنید که به آنها حقوقی نپردازید. به کارکنان خود اعتماد کنید.

سعی کنیم هر هفته با همه کارمندان برنامه ملاقات داشته باشیم تا آنان احساس کنند که شرکت آنها را می شناسد.

اگر زمان و توجه لازم را که مستحق آن هستند به کارمندان ندهیم، به اهمیت خود پی نمی برند و این باعث آزردگی خاطر، خستگی جسمی و احساس بی ارزشی در ایشان می شود. تحقیقات مرکز call up نشان می دهد که اگر مدیران ٨٠ درصد زمان خود را با ١٠ کارمند برتر خود و ٢٠ درصد را با بقیه کارمندان بگذرانند، همه افراد با انگیزه تر شده و بازده کاری بالاتری خواهند داشت. مثل یک موج بزرگ که همه قایق ها را بلند می کند.

اگر به کارکنان فعال و مثبت خود قدرت دهید، آنها نیز به مدیریت بقیه کارمندان کمک می کنند و با صرف زمان بیشتر با افراد مستعد، بازدهی را افزایش می دهید و از زمان خود به بهترین نحو استفاده کرده اید تا کارمندان با انگیزه ای داشته باشید. انگیزه های درونی آنها را مشخص کنید و به عنوان تشویق، از آن ها در سطح بالاتری از اجراء کارها استفاده کنید. طبق نظر call up، مشارکت درکارها زمانی گسترش می یابد که کارمندان از کار خود راضی باشند.

طرح نظرسنجی استخدامی

نظرسنجی call up در ١٨٩ کشور و برای بیش از ٢۵ میلیون کارمند صورت گرفته است. سوالات مطرح شده در این نظرسنجی جهت ارزیابی سریع موفقیت نیروی کار شرکت است و تحقیقات انجام شده توسط شرکت فوق نشان می دهد که این ١٢ سوال می توانند بازدهی، میزان جایگزینی کارمندان، سود و رضایت مشتریان را پیش بینی کنند.

١- از انتظاراتی که از من درکارم می رود مطلع هستم. صحیح□    غلط□

٢- مطالب و ابزار مورد نیاز برای انجام کار به نحوه احسن را دارم. صحیح□    غلط□

٣- همیشه درمحل کار، از فرصت شغل لازم جهت انجام کار به نحوه احسن برخوردارم.  صحیح□    غلط□

۴- طی هفته گذشته، به دلیل حسن انجام کار مورد توجه و تحسین قرارگرفته ام.  صحیح□    غلط□

۵- سرپرست، مدیر یا مسئول بخش، به من به عنوان یک کارمند اهمیت می دهد.   صحیح□    غلط□

۶- کسی در محل کارم وجود دارد که پیشرفتهای من را مورد توجه قراردهد.  صحیح□    غلط□

٧- عقاید  و نظراتم در محل کار مورد استقبال واقع می شوند.   صحیح□    غلط□

٨- اهداف و مسئولیتهای مورد نظر شرکت باعث می شود که شغل خود را مهم تلقی کنم.   صحیح□    غلط□

٩- همکارانم خود را نسبت به کار با کیفیت متعهد می دانند.   صحیح□    غلط□

١٠- در محل کارم یک دوست صمیمی دارم.   صحیح□    غلط□

١١- در۶ ماه گذشته، یک نفر در مورد پیشرفتهایم با من صحبت کرده است.   صحیح□    غلط□

١٢- طی یک سال گذشته، فرصتهایی برای آموزش و پیشرفت درمحل کارم داشته ام.    صحیح□    غلط□